Conrad Stanen | Innovation in Drilling Equipment

Eigenaren Bram Muurlink en Linda Klaster van Conrad Stanen, internationaal vooraanstaand producent van verticale boorinstallaties, zijn pure ondernemers. Puur ondernemer in de zin dat ze ondernemend zijn tot in het diepst van hun ‘zijn’ en puur omdat je krijgt wat je ziet. Geen poeha, geen spelletjes, maar echte emotie, bevlogenheid en ook echt commentaar. Begin 2016 liepen ze tegen een uitdaging aan: een internationale marketingstrategie schrijven.

We doen wel wat aan marketing

Natuurlijk deden ze bij Conrad al lang iets aan marketing. Er was een website, er werden nieuwsbrieven verstuurd, er was een logo en een huisstijl en zelfs de bedrijfswagens en de producten waren gebrand. Het probleem? Er was geen strategie, geen kern, geen ‘why’ …. en er was geen controle op de uitingen. De communicatie- en marketingefforts lagen bij te veel mensen en afdelingen, was te gesegmenteerd. En dat moest anders. Snel ook! Want er lag een keiharde deadline. Half april gaf Conrad voor het eerst acte de presence op Bauma, de groote bouwbeurs ter wereld.

Conrad Stanen marketingstrategie internationaalDe marketinguitdaging

7 weken voor een nieuwe huisstijl, een nieuwe website, een bedrijfsfilm en de organisatie van de beurs. Een prachtige uitdaging!

We organiseerden twee strategiesessies, een interview en een brainstorm. We bepaalden de kernwaarden van de organisatie en van de mensen erachter en ontwikkelden een startdocument dat zou dienen als briefing voor alle creatieve processen. Na een pitch met drie bureaus kozen we uiteindelijk voor onze vroegere partner: Active Creations. Dit tekent de loyaliteit van Conrad en de kwaliteit van het reclamebureau.

Pure kernwaarden en rauwe doelstellingen

Er werd een nieuwe huisstijl ontworpen aan de hand van de nieuwe kernwaarden en doelstellingen. De communicatie moest rauwer, puurder, meer met de poten in de klei en niet zo voorzichtig. Mouwen opstropen een aan de slag. Daarnaast moest de nadruk liggen op de continue vooruitgang en internationale progressie. Conrad is innovatief vanuit de kern, vanuit het hart van de organisatie. Dat moest naar voren komen. En zo bepaalden we binnen enkele dagen, misschien anderhalve week, de marketingstrategie. En die voelde goed.

Vertaalslag naar de marketingmiddelen

De website, de bedrijfsfilm en de middelen waren op tijd klaar. De beursdeelname aan Bauma in Munchen was een succes en de ontwikkeling ging verder. We haalden de internationale pers, maakten een Nederlandse en Duits versie van de bedrijfsfilm. En we lieten foto’s maken van het team. Het was een succesvol jaar, op meerdere fronten. De organisatie zit in de groei en in de loop van het jaar werden verdere plannen gesmeed. In 2017 werden twee concurrenten overgenomen. Er werd een tweede pand gebouwd en is er terrein bijgekocht voor een derde pand in 2020. Bovendien krijgt het bestaande pand een make-over, met de customer journey als belangrijkste uitgangspunt en een heus Conrad Café als blikvanger.

De marketingstrategie biedt duidelijkheid en maakt het eenvoudig iedere communicatieve uiting te briefen en in te richten.