Activatiebureau versus evenementenbureau
Het organiseren van promotieacties vergt een andere aanpak dan gewone events waar je toewerkt naar ‘de grote dag’. In fieldmarketing lopen meerdere projecten op hetzelfde moment en organiseer je iedere week weer tientallen kleinere events tegelijkertijd. De ultieme uitdaging voor je creativiteit, effectiviteit en kwaliteit. Een activatiebureau betekent 24/7 scherp zijn, als team en vergt dus veel van de interne communicatie en het team. Het managen van alle processen, maar met name de werkdruk van de medewerkers is de sleutel voor succes. De snelheid en de vele details maken promotie een intensief maar enerverend en zeer succesvol.

If you pay peanuts, you get monkeys! Don’t be that monkey.

 

VIP Models promotieteams horeca activatie Malibu    Holland Hostess Service magazine Eau d'Elegance eindredactie            

Promotieteams op pad

Toen ik in 2003 een gesprek had bij Bananas was mijn referentiekader van promotieteams nog “het Veronica komt naar je toe deze zomer”-team. Ik werd in eerste instantie aangenomen als projectmanager met een focus op commercie. Samen met eigenaresse Karianne van Biezen, een klein team van enthousiaste specialisten en 120 promotiemedewerkers bouwden we Bananas in ruim 3 jaar uit tot dé specialist in grote sampling- en promotiecampagnes. Later zorgden we met Hellen Kleijberg voor de operational excellence in de projecten en de mensen.

Ik was als commercieel manager en vervangend directeur uiteindelijk verantwoordelijk voor de marketing, PR en sales en de begeleiding van grote accounts zoals The Coca-Cola Company, Unilever, Kroymans, Schoonenberg Hoorcomfort, Perfetti van Melle en ABN AMRO. Een prachtige periode waarin ik heel veel goede en leuke mensen heb leren kennen en een leerproces waar ik Karianne nog steeds dankbaar voor ben.

Vanuit Ygenzinnig organiseerde ik jaren later promotiecampagnes voor o.a. FNV Horecabond (case) en Right4u.nl. De teamgeest en het samen knallen in de promotieteams, kwamen hier ook weer naar boven. Ik ben er nog altijd trots op dat we een team hebben weten te formeren dat voor elkaar door het vuur ging. Soms waren de promotors dagen achter elkaar op pad en sliepen in hotels of in de promotiecamper. Dat vergt vertrouwen. Alleen een open communicatie, uitstekende sfeer en een gezamenlijke drive zorgen dan voor succes.

De beste mensen uit de markt

Bij VIP Models werkten we met de allerbeste activatiemodellen uit de markt. Meiden en jongens met de juiste maten en uitstraling, maar het meest belangrijk, met uitmuntende communicatieve vaardigheden. Om activaties met deze mensen te mogen en kunnen uitvoeren was een bijzondere ervaring. In deze periode heb ik veel kennis opgedaan van styling en visagie en de grote mogelijkheden die dit biedt bij face-to-face-campagnes. Bovendien heb ik een prachtige selectie mensen uit de markt leren kennen. Toppers die inmiddels de wereld veroveren als zangeres, model of blogger of in een commerciele functie bij de grote merken.

Als Marketing- en Salesmanager a.i. bij J.u.i.c.e. Promotions kwamen fieldmarketing en event management weer vaker bij elkaar. De organisatie van de beursdeelname van onze opdrachtgevers op o.a. de Huishoudbeurs, Libelle Zomerweek en de Hiswa was verfrissend. De combinatie van branding en direct sales is zeker op die eerste uniek en groots. Juist in deze trajecten word je geconfronteerd met het feit dat elk aspect van de organisatie moet kloppen. De stand, de vormgeving, de teams, de logistiek en de aanbieding. Een fascinerend krachtenspel dat zich op kleinere schaal natuurlijk ook afspeelt bij de sampling campagnes.

Wil je eens onafhankelijk van een bureau van gedachten wisselen over de do’s & don’ts? 
Bel me op 06::10248385