Fieldmarketing & promotieteams

Fieldmarketing & promotieteams

Toen ik in 2003 een gesprek had bij Bananas was mijn referentiekader van promotie nog “het Veronica komt naar je toe deze zomer”-team. Ik werd in eerste instantie aangenomen als projectmanager met een focus op commercie. Samen met eigenaresse Karianne van Biezen, een klein team van enthousiaste specialisten en 120 promotiemedewerkers bouwden we Bananas in ruim 3 jaar uit tot dé specialist in grote sampling- en promotiecampagnes. Karianne en later Hellen Kleijberg zorgden voor de operational excellence in de projecten en de mensen. Ik was als commercieel manager en vervangend directeur uiteindelijk verantwoordelijk voor de marketing, PR en sales en de begeleiding van grote accounts zoals The Coca-Cola Company, Unilever, Kroymans, Schoonenberg Hoorcomfort, MTV, Opel en ABN AMRO. Een prachtige periode waarin ik heel veel goede en leuke mensen heb leren kennen en een leerproces waar ik Karianne nog steeds dankbaar voor ben.

Right4u Promotieteams experience tour lcd walker

Promotieteams op pad
Vanuit Ygenzinnig organiseerde ik jaren later promotie campagnes voor o.a. FNV Horecabond (case) en Right4u.nl. De teamgeest en het samen knallen, kwamen hier ook weer naar boven. Ik ben er nog altijd trots op dat ik een team heb weten te formeren dat voor elkaar  door het vuur ging. Soms waren de promotors dagen achter elkaar op pad en sliepen in hotels of in de promotie camper. Een open communicatie, de uitstekende sfeer en een gezamenlijke drive zorgden voor succes.

Bij VIP Models werkten we met de allerbeste activatie modellen uit de markt. Meiden en jongens met de juiste maten en uitstraling, maar het meest belangrijk, met uitmuntende communicatieve vaardigheden. Om activaties met deze mensen te mogen en kunnen uitvoeren was een bijzondere ervaring. In deze periode heb ik veel kennis opgedaan van styling en visagie en de grote mogelijkheden die dit biedt bij face to face campagnes. Bovendien heb ik een aantal toppers uit de markt leren kennen die inmiddels de wereld veroveren als zangeres, model of blogger.

If you pay peanuts, you get monkeys! Don’t be that monkey.

Als Marketing- en Salesmanager a.i. bij J.u.i.c.e. Promotions kwamen fieldmarketing en event management weer vaker bij elkaar. De organisatie van de beursdeelname van onze opdrachtgevers op o.a. de Huishoudbeurs, Libelle Zomerweek en de Hiswa was verfrissend. De combinatie van branding en direct sales is zeker op die eerste uniek en groots. Juist in deze trajecten word je geconfronteerd met het feit dat elk aspect van de organisatie moet kloppen. De stand, de vormgeving, de teams, de logistiek en de aanbieding. Een prachtig krachtenspel dat zich op kleinere schaal natuurlijk ook afspeelt bij de sampling campagnes. (Bekijk ook de J.u.i.c.e. Promotions case).

Activatiebureau versus evenementenbureau
Het organiseren van promotieacties vergt een andere aanpak dan gewone events waar je toewerkt naar ‘de grote dag’. In fieldmarketing lopen meerdere projecten op hetzelfde moment en organiseer je iedere week weer tientallen kleinere events tegelijkertijd. De ultieme uitdaging voor je creativiteit, effectiviteit en kwaliteit. Een activatiebureau betekent 24/7 scherp zijn, als team en vergt dus veel van de interne communicatie en het team. Het managen van alle processen, maar met name de werkdruk van de medewerkers is de sleutel voor succes. De snelheid en de vele details maken promotie een intensief maar enerverend en zeer succesvol marketingmiddel.

Wil je eens onafhankelijk van een bureau van gedachten wisselen over de do’s & don’ts? 
Bel me op 06::10248385